Motto: "Čas je relativní hodnota"

MÁM DILEMA ...

Je celý problém nehodovosti motorkářů ve výkonu do 25kW a nebo přes? Možná ano, ale nikde neexistuje statistika kolik a jaké nehody která kategorie zavinila. Z viny ostatních to nemá smysl řešit, protože je pak jedno na čem jedu. Připusťme, že bych byl mladý a mohl si pořídit motku do 25 kW (skutečně a ne papírově) 6ka mi pojede maximálně 180 a ne 240. Váhově i jízdními vlastnostmi je jinak úplně stejná. Je skutečně bezpečnější než otevřená? Jestli se s ní v obci může jet 50 a mimo 90 a na dálnici 130, tak to vůbec nic neřeší. Smyk na silnici polité asfaltem a zasypané štěrkem taky ne. Nedání přednosti mnou nebo někým druhým omezení výkonu nic neřeší. A řidičské dovednosti vyjdou už při rychlosti 100 nastejno. Jen zcela neznalý tupoň v parlamentu, který nikdy nejel na motorce si může myslet, že snížením výkonu na 25kW sníží i nehodovost.

Pohybuju se na silnicích jako řidič už 45 let a vidím, že základní problém je ve ZKUŠENOSTECH a CHOVÁNÍ řidičů. Zkušenosti se nedají přeskočit nebo okecat. Chování řidiče je komplex všeho, co nás činí jedinečnými v interakci s celou společností. Počínaje naším fyzickým ale především duševním vybavením. Těžko lze všechny jedince zprůměrovat a vytvořit tabulku průměrného chování. Lze celkem úspěšně spočítat IQ každého z nás, ale z toho se nedovíme jestli budeme jako Rossi nebo řidič, který bude neštěstím pro okolí. Ani pohlaví na to nemá vliv. IQ má zjednodušeně pouze základní vypovídací hodnotu v tom, jak jsme si schopni ukládat užitečné informace a logicky je používat. Charakterové testy napoví více, jaké jsou priority v našem chování, jak na neobvyklé situace budeme reagovat.

Je toho dost, co se o sobě můžeme dovědět ... ale pak - a pro řidiče jsou nejdůležitější testy zdravotní  (jenomže, ty jsou na úrovni schopností obvodního lékaře a končí maximálně u toho, zda vidíš a slyšíš) a nakonec test zátěžový. Dělá se jen u pilotů a vojáků v psychologické laboratoři. Je to test, který je velice dokonalý a vypovídající vše o testované osobě. Rychlosti reakcí, okamžité rozhodnutí pro nejlepší řešení v neobvyklé situaci, umění řešit několik akcí současně, hranice pudu sebezáchovy a další.

Pilotní průkaz kategorie PPL (Privat Pilot License) můžete získat po 45 hodinách praktického výcviku v 17!!!! letech. A můžete ovládat letoun až do maximální vzletové váhy 5700kg. A kupodivu smrtelných nehod mladých v této kategorii není u nás vyšší než kdekoliv na světě, ba dokonce je srovnatelná i s vyššími věkovými kategoriemi. Že by na to měly ty souhrnné testy vliv?  Že by se ve vzduchu potkávali jiní lidé, více slušnější a navzájem ohleduplnější?  Ne! Je to mnoha desetiletími prověřený komplex zdravotních prohlídek, náročných testů, propracovaného výcviku a především ponaučení z chyb předešlých. Při vstupní prohlídce a po testech je uchazeči jasně řečeno: Jste schopen (neschopen) být pilotem!

Nemyslím si, že by to mělo být zcela aplikováno v motorismu, ale kdyby byly jen poloviční nároky jako na letectví pro získání řidičského průkazu, byla by to pro řadu lidí nepříjemná zpráva. A myslím, že by věk nebyl tím rozhodujícím kritériem k získání příslušného řidičského průkazu. Jenomže, to je velmi nepopulární věc a vláda, která by to navrhla by asi rychle padla. Takže radši budou populistické kampaně proti menšinovým motorkářům,  kteří jezdí tak jak jezdí,  protože to narozdíl od opravy vozovek, zpřehlednění křižovatek, důsledného a neukecatelného dozoru nad silničním provozem, logickými a funkčními zákony nic nestojí.  Budou se vymýšlet kraviny, které nikde na světě nefungují, typicky zmatlané české zákony tvořené amatéry ve sněmovně, co chtějí být viděni. Každý problém má své řešení ... ale musí to být skutečný problém a především skutečné řešení. Jen chtít.

*2009

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.