Motto: "Čas je relativní hodnota"

JAK JEZDIT V KOLONÁCH …

Nejedná se o páteční kolony nebo nekonečné řady náklaďáků na pražském okruhu.  Jde o kolony dobrovolné, složené z většího počtu motorek. Jízda v koloně je efektní pro diváky a náročná pro jezdce. Je něco jiného, když jede spolu malá skupina strojů a jezdců, která je na sebe zvyklá. Většinou má podobné stroje a navzájem zná své schopnosti. Jiná situace nastává při hromadné jízdě zkombinované ze všeho možného. Zvažte, jestli jste to schopni se svými zkušenostmi absolvovat a neohrozit sebe i ostatní. Když už se rozhodnete, pak si pamatujte několik základních pravidel.

Samozřejmosti je střídavé zařazení jednotlivých motorek v jízdním pruhu tak, aby měl každý jezdec dostatek místa k brzdnému manévru. Ale v zatáčkách jet vždy při kraji s dostatečným odstupem od jezdce před sebou. To logicky kolonu prodlouží. Proto při jízdě zatáčkami a nepřehledným terénem je nutná sehranost týmu. A především znalost jezdeckých schopností a možností stroje i jezdce před sebou. Stav našich vozovek netřeba rozebírat. Nástrah v podobě výtluků, štěrku a okolního provozu znepříjemní běžné ježdění, natož pak jízdu v koloně. Při průjezdy obcemi a městy je nutné kolonu semknout a o to víc dodržovat "cik-cak" řazení. Je to náročné na soustředění, obzvlášť při častém zastavování a rozjíždění.

Dálnici probírat nechci, takže při jízdě po okreskách je nutné kolonu roztáhnout tak, aby každý jednotlivý jezdec měl dostatečný prostor pro vjezd a výjezd ze zatáčky, případně k prudšímu brzdnému manévru. Nevyhneme se tomu, že se kolona roztáhne a proto platí - každý si sleduje jezdce za sebou, pokud ho nevidí zvolňuje. Takže vedoucí jezdec nečeká, až se z projeté zatáčky objeví poslední jezdec, sleduje rovněž jen jezdce za sebou. Ten když svého "ocáska" nevidí zvolňuje a vedoucí jezdec tím pádem rovněž. Sledování provozu současně před sebou i za sebou je náročné na pozornost. Není čas na kochání se krajinou.

Pokud nejsou křižovatky pod dohledem doprovodu pak se stroje zařadí (pokud je to možné) postupně vedle sebe tak, aby bezpečně projela (odbočila) větší skupina. Jinak je lépe dodržovat větší rozestupy a předem si říci, kam že to vlastně jedeme. Jako poslední, by měl jet opět zkušený rider. Dokud není výrazná křižovatka se změnou směru, může být kolona  roztažena a ve volnější formaci provádět jednotlivá předjíždění "cizích" vozidel.  Vždy s ohledem na bezpečnost silničního provozu!

Na každém důležitém rozcestí je dobré se sejít a pokud byl v dohodnuté etapě technický nebo jiný problém, pak poslední  dojede vedoucího jezdce. V případě nehody zůstává poslední jezdec nebo ten, co jede za nehodou, s postiženým. Někdo další  dojede vedoucího, aby kolonu zastavil.  Je NUTNO zastavovat tak, aby se všichni neposráželi a hlavně najít vhodné místo na zastavení. Podle situace se buď čeká, nebo se vybraní vracejí. Ale nikdy se nevracejí na místo nehody všichni !!! To je jen zbytečné riziko způsobení další kolize.  Kontakty mohou probíhat přes mobily a řeší se vše tak,  aby se následky nehody nezvětšily. A hlavně nezmatkujte! Nejlepší je, když se to vůbec nestane.  Nicméně je dobré být na to připraven.

*2009

 

 

 

 

 

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.